mandag 16. mars 2009

Elevsamtalen

I forskriften for opplæringsloven om vurdering,§3-4a, står det blant annet: Læreren skal ha jevnlig dialog med eleven om utviklingen.

Vi har i forelesningen i pedagogikk den siste tiden, fått innblikk i viktigheten av elevsamtalen. Denne formen for samtale skal skje i skoletiden mellom lærer og elev, det blir sagt at denne elevsamtalen fortrinnsvis skal forekomme to ganger i et skoleår. Dette er for å trygge eleven i skolen og for at lærer skal bli bedre kjent med eleven, og hans behov. Dette vil gjøre undervisningsplanleggingen bedre for lærer og dermed, forhåpentligvis, undervisningen bedre for eleven. Det handler om å se den enkelte elev og disse samtalene bør foregå under rolig og trygge omgivelser, hvor det ikke skjer avbrytelser og andre forstyrrende element. Den voksne, altså lærer, skal være lyttende, bør la eleven få ha ordet, la han si det som måtte ligge på hjerte. Meningen med elevsamtalen er å bli kjent med den faglige og sosiale siden til eleven.
Nå skal det sies at elevsamtalen ikke nødvendigvis må foregå innendørs. Det er ikke alle der har like lett ved å sitte i en regisert setting og sette ord på følelser og behov. Da kan det være lurt å ta eleven med på en tur, det være seg til fots eller i bil. Det er ikke gitt at en ved første elevsamtale, får det til slik en hadde tenkt, da er ikke å gi opp og tenke at dette får jeg ikke til. En må prøve igjen å se om det går bedre da, noen elever trenger litt tid på seg og ved neste samtale er eleven kanskje blitt tryggere og da har ting en tendens til å gå mye bedre. Elevsamtalen er ment som et stillas rundt eleven, hvor lærer er den signifikante andre. En utviklingsarena hvor elev er deltakende og delaktig i egen læringsprosess. Eleven er ment å vokse og ta samtalen med seg i videre utvikling.
Utbytte av elevsamtalen, kan være at eleven føler at han blir tatt vare på, at skolen viser interesse for læringsutbytte og trivsel. Det kan se ut som at samtalen har en positiv effekt, med hensyn til faglig utbytte og sosial vekst.

Det som dessverre ser ut til å være faktum i mange av skolene, er at ledelsen ikke setter nok tid av til lærere som ønsker å gjennomføre elevsamtaler, det på tross av lovfestet paragraf. Det ser ut som at ledelsen ved den enkelte skolen kan velge om det er en prioritet å ha elevsamtaler. Jeg har selv tre barn i skole og kun en av dem har opplevd å gjennomføre en elevsamtale slik de er beskrevet i Limstrand sin bok Elevsamtalen. De to andre har ikke hatt noen form for elevsamtale slik jeg ser det. Jeg prøvde å få mitt barn til å fortelle hvordan en slik samtale hadde gått for seg, men måtte stille ledende spørsmål, slik at hun forstod hvor jeg ville hen. Det som kom frem var at lærer hadde spurt om hun likte seg på skolen, om hun hadde venner og om hun følte at det gikk bra, da hun svarte ja, sa han ” jeg for høre deg i gangetabellen og bøying av verb da”. Slik kan en elevsamtale vist også utarte seg, synes ikke den svarer helt til Limstrand sin mal for en god elevsamtale. Hun sier blant annet at i elevsamtalen er det ønskelig å få frem det beste i eleven, gjennom bredsporet fortelling med flere innfalsvinkler. Visjoner og drømmer synliggjøres og mestringsstrategier og talenter avdekkes. En er også nødt til å få tak på hva eleven sliter med og hva som må til for å hjelpe eleven til å komme seg videre.

Nå får jeg muligheten til å prøve meg på en lettversjon av elevsamtalen mens jeg er i praksis, så vil tiden vise hvordan det går.

5 kommentarer:

Esben sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Esben sa...

Hei Halgerd,

Først vil jeg åpne med å si at dette var en fin og innholdsrik blogg:-)

Jeg synes det var interressant å lese eksempelet med ungene dine. Hvordan man teoretisk skal gjøre ting, og hvordan ting skjer i virkeligheten er nok som du sier to vidt forskjellige ting. Vi får satse på at vi blir like flink som teorien tilsier:-)

Jeg synes også du kom med et godt eksempel på en alternativ måte å ha en elevsamtale. Tenker da på ideen om å ha samtalen ute. Jeg tror at både vi voksne og de unge ville slappet mer av i den situasjonen enn å sitte på et lite rom, noe som kanskje gjør at vi åpner oss litt mer.

Har du noen tanker om hvor mange elever en lærer bør ha ansvar for i løpet av et skoleår?

Lykke til videre i praksisen:-)

Mvh
Esben

Anonym sa...

Hei Halgerd!
Eg har lest bloggen din i kveld og kan ikkje anna enn sei meg einig med deg. Eg trur at det du seier om at elevsamtalane handlar om å sjå den enkelte elev, er mykje viktigare enn alt anna når det gjeld desse samtalane. Eg trur som du at om ikkje ein oppnår noko anna, kan ein i alle fall oppnå at ein ved neste samtale har eit betre utgansgspunkt fordi ein kjenner einannan betre. Det er trass alt ikkje så ille det, å skaffe seg eit grunnlag for eit kjennskap med ein elev. Eg trur at kjensla av å bli sett, er noko av det viktigaste ein elev opplev på skulen.

Steinar sa...

Det nok dessverre rett det du skriver om ulik praktisering av elevsamtaler rundt om på forskjellige skoler, noen prioriterer det, andre ikke.

Hvordan vil du sikre at du får gjennomført elevsamtaler og at de blir "gode"?

Halgerd sa...

Takk for gode tilbakemeldinger.

Når det gjelder elever en bør ha ansvar for i løpet av et år, da sier hjerte mitt alle elevene jeg har i klassen. Men hodet sier, at det kan bli vanskelig å skulle ta alle elevene under sine vinger og involvere seg like sterkt i alle. Det kan være "tøffe tak" en kommer opp i og da er det ikke så gunstig å ha opp til 28 elever å skulle ta seg av.
Jeg tror at 8-10 elever skulle gått bra. Da ville en hatt god tid til å samtale med elevene og de hadde fått den oppfølgingen de har behov for og rett på.
For å få til den gode samtalen ville jeg gitt elevene spillerom. Noen elever forteller med engang hva de syns er bra og dårlig. Noen elever trenger tid til å åpne seg og det må en gi rom for.
Jeg ville prøvd å bli kjent med eleven og derfra tatt utgangspunkt i hvor og hvordan jeg ville gjennomført elevsamtalen. Tror ikke det finnes en fasit på hvordan den gode elevsamtalen skal gjennomføres. Men hvis en sørger for at en ikke blir forstyrret av telefoner, banking på døren og andre forstyrrende element, da har en et godt grunnlag for at elevsamtalen får et bra utgangspunkt og derav kan blir bra.