torsdag 11. september 2008

Praksis...

Nå er dagen snart her. Skal ut i praksis på mandag, det blir en helt ny opplevelse.
Har vært ute på skole før, men det er mange år siden. Da var det bare kjente ansikt og kjente lærere.
Nå skal jeg på en skole jeg ikke har vært innom før, ukjente elever og ukjente lærere. Spennende. Og litt skummelt også.
Jeg gleder til å møte elever og lærere. Har som mål å lære meg navnene til elevene, og det bør jeg klare. Vil så gjerne "se" hver enkel elev, slik jeg ikke bare er en fremmed som kommer inn i klasserommet. Men en de etterhvert tør spørre om hjelp, ikke i denne uken kansje, siden jeg bare er der for å observere i denne omgang. Men når jeg er tilbake igjen om noen uker.

Det blir en utfordring, å ta med seg alle inntrykk en får av skoledagen. Alle dager er forskjellige, det beror på "formen" til den enkelte som oppholder seg i klasserommet. Hvordan er rutinene? Hvordan foregår undervisningen? Ganske sikkert forskjellig fra den gang jeg selv gikk på skole. Hvordan samarbeider lærere og elever? Hvordan tilrettelegger de undervisningen for alle? Hva foregår i friminuttene? Deltar vaktene i leken,eller går de bare rundt og observerer?

Det vil uansett bli en uke full av inntrykk, som skal fordøyes og lagres til senere bruk. Det er nå jeg vil se om jeg drømmen jeg har båret på, er slik jeg har trodd den skulle være. Det vil tiden vise...

1 kommentar:

Steinar sa...

Hei! Håpar du gjer deg mange gode observasjonar. Du har i alle fall funne fleire interessante fokusområde!
Lukke til!