torsdag 4. september 2008

Hvorfor bli lærer?

Jeg var for mange år siden, vikar på en barneskole på Færøyene. Likte meg veldig godt og syntes at det var givende å jobbe med skolebarn. Har vært innom barnehage, men det var ikke så tjekt.
Hadde dengang en eldre dame til kollega og hun oppmuntret meg til å søke på lærerskole. Jeg hadde dengang ikke mulighet til det, men nå er den her og endelig kan jeg oppfylle min drøm.

Jeg håper og tror at jeg kan bidra med noe positivt i skolen. Jeg er glad i mennesker,men synes at barn er det fineste som finnes. Føler selv at jeg er flink til å se det positive fremfor det negative. En kan, som i alle yrker, støte på problemer med å jobbe i skolen. Men hva med å se løsningen fremfor problemet? (egentlig finnes det ikke problemer, bare løsninger)

Som lærer skal en kunne ha omsorg for eleven, vise at en bryr seg. Samtidig som en må være en naturlig og tydelig lederskikkelse for gruppen. En elevene kan se opp til og ha respekt for, som selvfølgelig skal være gjensidig. En må også kunne kunsten å samarbeide, planlegge og ikke minst kunne sitt fag.

Samtidig må en ikke være redd nærkontakt, da det er mange barn som i dag ikke får den kontakten hjemme. Det kan være mange grunner til det og er egentlig irrelevant, som lærer må jeg kunne gi en elev den oppmerksomheten han fortjener.

Som mor har jeg brukt disse egenskapene på egne barn. Og har lyst til å være med til å påvirke andre barn som jeg har påvirket mine. Dyrke frem det beste i hver enkelt elev og hjelpe de til å bli fine eksempler på samfunsborgere en kan være stolt av.

2 kommentarer:

Steinar sa...

Hei, hei!
Håpar at lærardraumen blir slik som du håpar! eg er heilt enig i at både elevar og lærarar skal respektere kvarandre. Kan du skrive nokre ord om korleis du som lærar konkret kan vise at du respekterer elevar?

Halgerd sa...

Først og fremst se elevene som enkelt personer, ikke "dra" alle over en kam. Gi elevene anledning til å komme med innspill, vise at det de har å komme med er viktig.
Gi trygghet for, at eleven kan ha tillit til meg, til å fortelle sakerog ting, og vite at det blir mellom oss.
Jeg mener, at man vil få trygge elever, som tørr å delta aktivt om de blir godtatt som den de er.