torsdag 25. september 2008

Pedagogisk grunnsyn

Dette var ikke enkelt. Hvor står jeg egentlig, hva er mitt pedagogiske grunnsyn?

Har sittet å lest febrilsk i hele dag, for å se om jeg kunne passe under en kategori. Så langt er jeg ikke blitt noe klokere, men satser på, at jeg etter to års pedagogikk studier vil være kommet noe nærmere en avklaring. Hvis det nå skal være et mål, å komme til en avkaring.
Kanskje jeg blir en av de som fortsetter å ha en fot i hver leir?
Hvem vet, men det vil tiden nå vise.
Da jeg, som sagt, ikke helt klarte å plasere meg selv, etter intens lesing. Drev tankene til hvordan jeg er som mor og medmenneske, og hvordan jeg ønsker å være.

Jeg ønsker å være rettferdig, vise omsorg og respekt.
Få frem det beste, alle er forskjellige, og alle har noe positivt å bidra med. Få fram selvtilliten hos dem som ikke føler, at de kan noe eller ikke streker til. Det kan i noen tilfeller kreve en del jobbing, men er ikke umulig. Fokus på det positive.
Er jeg da Humanist?

Samtidig er jeg for belønnig og straff. Ikke i det vide og brede, men til en grad. Det kan være nødvendig med straff av og til.
Hvis et av barna mine f.eks. overser samme beskjed flere ganger, ikke overholder regler vi er blitt enige om, ja så er det kanskje på sin plass, å bli sent på rommet for en tenke pause. Eller friste med "premie" om barnet gjør noe bra. "Spiser du opp middagen, så får du dessert".
Er jeg da tilhenger av Behaviorismen?

Så var det dette med minner som ikke skal fortrenges, positive og negative.
Er enig til en viss grad. Positive minner er en god ballast å ha med videre i livet, noe en kan dele. Det kan en bruke til noe positivt.
Negative minner! Ikke helt overbevist om at det er noe en behøver dra frem, så sant de ikke kan brukes positivt. Og det, er det ikke alle negative minner som kan.
Det kan være opplevelser en kunne tenkt seg å vært foruten, minner som ikke har annen virkning enn, å gjøre vont og trykke en ned. Noen minner har bare godt av å bli fortrengt, slik jeg ser det.
Har kanskje ikke foten så veldig langt inni den psykoanalysiske teorien da.

Jeg mener at vi som mennesker blir "farget" av det miljøet vi ferdes i. Jeg er farget av min oppvekst og sånn som mine barn blir av deres opppvekst. Det blir gjerne en annen farge enn den jeg har, siden min mann også bringer inn en fra sin oppvekst. Samtidig blir vi farget av våre omgivelser, utvidet familie, venner, der vi ferdes, osv.
Er da mitt pedagogiske grunnsyn farget av det sosialpsykolgiske perspektivt?


Dette er bare noen tanker vedrørende mitt pedagogiske grunnsyn. Som pr idag spriker i alle retninger. Men jeg er åpen og lærevillig. Skal bli spennende, for egen del, å se hvordan det vil utvikle seg de neste to årene.

4 kommentarer:

Anders sin pedagogikkblogg sa...

Du kommer med flott resonnement, Halgerd, men hvorfor stille standpunktene dine som spørsmål? Jeg ser ikke på noen at du har resonnert feil, således er det ingen grunn til å stille spørsmål ved det! Ha tiltro til det du "lærer" og oppfatter, og lær heller av feiltrinn i etterkant, hvis det skulle være tilfelle.

Ut i fra hvordan du spør deg selv, innehar du flere sosiokulturelle element. Du sier en formes av miljøet. Det var dette Vygotsky òg mente. Således tilnermer du deg det sosiokulturelle synet her. Du sier noe om straff og belønning, således tenker du behavioristisk. Du tenker på omsorg og respekt, da er en inne på humanismen.

Husk at grunnsynet er vidt, og at det består av mange område som helt sikkert vil kreve ulike synsretninger for å få utbytte. Det er derfor vi må ta litt her og der. Hadde en brukt humanistiske tenkninger overalt og lagt vekt på en kombi av progressivisme, ville en skapt et produkt av O`Neill og Rousseau. Det hadde ikke gått bra!

Steinar sa...

Du er inni ein fin prosess her. Husk at Rom blei ikkje bygd på ein dag, det er heller ikkje meininga at ditt pedagogiske grunnsyn skal bli det!

For meg fungerer spørsmåla dine fint, dei viser at du grep om teorien, men at du er usikker på kva "bås" du høyrer heime.

På bakgrunn av det du skriv, føler du deg mest heime i ein progressivistisk eller ein tradisjonalistisk retning, og kvifor det?

Halgerd sa...

Jeg heller nok mer mot det progressivistiske synspunktet. Synes det er viktig at elevene får utfolde seg, være kreative, sosiale og jobbe sammen mot en løsning. Samtidig er det viktig å se den enkelte elev og innse at alle er ikke like. Så jeg vil nok ikke helt forkaste det tradisjonelle grunnsynet, som abosolutt har noe positivt i seg, men bruke det der det er hensiktsmessig.

Steinar sa...

Fornuftig resonnert!