torsdag 2. oktober 2008

Undervisningsplanlegging

Når en som lærer skal undervise, er en nødt til å planlegge hva en har tenkt å gå gjennom med klassen. Der er det den "berømte" Diamanten kommer inn, som et hjelpemiddel. En ser på forutsetninger til elev og lærer. Setter seg mål, finner innhold til undervisningen. Legger planer for arbeidsmåter en vil bruke. Hva vil en bruke. Hvorfor vil en bruke det. Hvordan vil en bruke det.

Undervisningen vil bli preget av det pedagogiske grunnsyn en har som lærer. En tradisjonalistisk lærer vil være den aktive, formidle fra tavlen, der elevene er lyttende.

En progresivistisk preget lærer vil formidle lærestoffet i den forstand, at elevene for jobbe i grupper, får frihet til å gå løs på oppgaven på egenhånd. Men selvfølgelig under veiledning om det trengs.

Må bare slenge inn her at eg har fått fortalt at det er gjort en liten studie (i forbindelse med en oppgave) på desse to arbeidsformene som Vygotsky og Piaget står for. Der ble brukt samme undervisnings stoff i begge gruppene. Det viste seg at de som jobbet i grupper(Vygotsky), kunne lærestoffet sitt bedre enn de som jobbet individuelt(Piaget).

Når en planlegger undervisninge, må en ikke bli så bunden til tema, om noe uforutsett skjer, at en på død og liv ikke skal fravike skjema. Si at det plutselig har dalt ned mengder med snø, så kan en ikke vente til neste uke med å gå i akebakken.Da må en forandre på planen slik, at en kommer seg ut i snøen så snart som mulig, siden snøen sansynligvis er vekk lenge før en uke er gått

En må også ta hensyn til at det i klassen er elever, som er på forskjellige nivå faglig, så en må lage egen undervisnings plan for de elevene som trenger det.

Samtidig må en ikke glemme, at alle er vi forskellige. Det kan være lurt å variere litt på undervisningsformene, ikke alle liker å jobbe i grupper. Så da må en gi rom for individuell jobbing også.

Det at en planlegger undervisningen gjør også, at en blir trygg på det en skal ta fatt på.
En trygg lærer gir trygge elever.

At "Diamanten" er et bra verktøy for en lærer er det ikke noen tvil om.
Jeg må likevel si, at jeg ser frem til å ha brukt den noen ganger, bli kjent med det nye verktøyet. Ikke alle verktøy er så enkle bruk, som de ser ut umiddelbart.
Spennende blir det uten tvil, slik jeg ser det.

3 kommentarer:

Sissel S.G. sa...

Viktig med fleksibilitet,ja. Godt poeng det der med snøen, Halgerd! Men det er vel kansje noko av det som vert vanskeleg for oss som ferske lærarara: å ta ting på sparket uten å kunna føla tryggheten bak grundig planlegging.

Kva undervisningsteori trur du er lettast for ein fersk lærar å forhalda seg til i praksis? Den tradisjonalistiske eller den progressivistiske?

Steinar sa...

Interessant studie du viser til, veit du kor den kan skaffast?

Elles så nemner du mange viktige punkt relevant for planlegging. Kor i "diamanten" vil begynne no når du snart skal planlegge eit matematikkopplegg?

Halgerd sa...

Det er jeg jammen ikke sikker på Sissel. Men jeg tror at vi kan "trenes" både til den ene og den andre formen. I og med at vi alle er så forskjellige som mennesker,(lærer og elever) må en finne sin personlige teori å undervise på. Samtidig mener jeg at en ikke må låse seg fast i bare en undervisningsteori, men bruke begge på en positiv måte. Vi må innse at nogen elever trenger den progressivistiske og andre den tradisjonelle for å lære og trives på skolen. Etter mitt syn er det viktigste at en tar hensyn til elevene.