søndag 16. november 2008

Konstruktivisme

Konstruktivismen er en teori om kunnskap (episomologi) og hvordan læring skjer.
Jean Piaget (1896-1980) en sveitsisk filosof og psykolog, og hadde også doktorgrad i biologi. Han var en fremtredende eksponent for konstruktivismen.
Kjennetegnet på den kognitive konstruktivismen er at den ser læring som et individuelt anliggende, hvor læring skjer gjennom samspill mellom barnet og den fysiske omverdenen. Vi konstruerer selv vår kunnskap ut fra miljømessig stimulans, og de muligheter for aktiv utforsking som tilbys.
Blandt psykologiske teorier er det vanligvis Jean Piagets teori som i dag betraktes som den mest typiske representanten for det kognitivt-konstruktivistiske perspektivet.
Teorien er best kjent som en teori om intellektuell utvikling. Hvordan barnets tenkning endrer seg fra fødsel til voksen alder.
Vi er ifølge Piaget utstyrt med mentale skjema.
-Nyfødte har enkle automatiske sensomotoriske skjema fra fødselen av som f.eks sugerefleksen.
-etter hvert utvikles tankeskjema, kognitive skjema.
- disse kan også koples sammen og slik konstrueres avanserte kognitive strukturer bestående av flere skjema.

Læringsprossesen dreier seg om å tilpasse skjemaene gjennom to delprosesser:
-assimilasjon, nye fenomener tilpasses gamle skjema
-akkomodasjon, gamle skjema forandres.

Piaget skiller mellom to typer av kunnskap.
1)figurativ kunnskap, f.eks kunne multiplikasjonstabellen utenat
2)operativ kunnskap, kunnskap en kan bruke, operere med, og som en forstår.
-operasjonell tenkning innebærer blant annet reversibel tenking. F.eks at + er det motsatte av -

Piagets lære er, at det vi lærer og opplever er ikke et speilbilde av en ytre verden. All stimulering blir tolket og tilpasset våre "gamle kunnskaper og forestillinger.
Ubalanse i tanksystemet skaper motivasjon til revurdering av skjema, f.eks når et barn finner ut at solen ikke er levende og kan gå å legge seg i en seng og sove.
Dette kalles likevektsprinsippet og Piaget mener at dette er en prosess som er medfødt.
Han argumenterer dermed for indre motivasjon for læring.

Piaget mener at vi alle gjennomgår en firetrins utviklingsprosess. Utviklingen går fra det fysiske og motoriske til det indre og symbolske. Det ene stadiet følger det neste og ingen stadier kan hoppes over.
Stadieteorien er som følger:
1)Den sensomotoriske perioden (ca.0-2år)
- skjema med utgangspunkt i konkret handling.
- barnets handling er barnets tenking, f.eks biting og smaking
- utvikler objektpermanens, dvs visshet om at en leke fortsatt finnes selv om den er "usynlig" under et teppe.
- imiterer lyder og handlinger
2)Den preoperasjonelle perioden (ca.2-7år)
-begynner å utvikle indre, men konkrete skjema eller representasjoner.
-handlinger blir dermed gradvist internalisert
-barnet utvikler språk, ifølge Piaget kommer forståelsen for språket først, men dette er
omdiskutert.
-barnet er egosentrert, har liten evne til å se andres synsvinkler. Dette er også
omdiskutert.
-har ikke utviklet reversibel tenkning.

3)Den konkretoperasjonelle perioden (ca.7-11år)
-flere skjema kan nå samordnes og tenkningen blir operasjonell, altså toveiskjørt og
reversibel.
-forstår at + og - er motsatt.
-mengde og volum kan vurderes uavhengig av ytre form.
-tenkningen er likevel fortsatt konkret og trenger dermed konretisering å hande, se, prøve
ut.

4)Den formaloperasjonelle perioden (fra ca.11år)
-her skal tenkning bli frigjort fra det konkrete
-abstrakt tenkning uten konkretisering blir da mulig
-en kan da tenke seg det mulige, ikke bare det virkelige.

Dette er det mest omdiskuterte stadiet og det er gjort liten forskning på dette. Og det er satt spørgsmål ved det. Kanskje ikke alle når dette stadiet?

Piaget kan brukes som oppskriftsbok på eleven. Barn kan i mange tilfeller langtmer enn teorien tilsier. Og språk og samhandling spiller nok en mye større rolle for den kognitive utviklingen enn det Piaget hevder. Vi må også huske på at Piaget ikke var pedagog. Men han var som nevnt tidligere filosof, psykolog og biolog.

4 kommentarer:

Anja S sa...

Her kommer det tydelig frem at du har god kontroll på Piaget, men jeg hvordan vil du forklare konstruktivismen som læringsteori med egne ord?

Veldig bra innlegg!

Steinar sa...

hehe eg og ser Anja sitt poeng, eg ser mange av "mine" ord her:-)

Så eg stiller meg bak Anja sitt spørsmål: Kva vil du sjølv trekkje fram? Og i tillegg: Kva praktiske pedagogiske konsekvensar ser du av dette perspektivet?

Halgerd sa...

Hei til dere begge to. Nå har dere satt meg i en skikkelig klemme. Jeg sliter veldig med å få tak på konstruktivismen som læringsteori. Leser og leser egen blogg(vet det er rett som er skrevet, det står i bøkene jeg har liggende her på skrivebordet:-))og flere av de andre sine blogger har jeg også lest. Men når det kommer til å beskrive læringsteorien med egne ord, ja da stiller det seg straks verre. Lurer litt på om hjernen min rett og slett nekter å ta imot mer informasjon. Da det er blitt veldig mye av det siden jeg begynte på skolen igjen etter 22år. Jeg prøver likevel!
Når jeg assimilerer legger jeg ny kunnskap til det gamle skjema jeg har. Ved akkomodasjon må jeg lage nytt skjema til den informasjonen jeg har mottatt, fordi den ikke passer inn i det gamle skjema jeg besitter. Det er ubalanse i kunnskapen jeg besitter og derfor må jeg lage et nytt skjema. Hvis jeg har forstått det rett så var det dette Piaget mente med likevektsprinsippet. Det oppstår ubalanse i tankeprossessen og derfor vil jeg rette opp i det ved å lage et nytt skjema. Og dette er i følge Piaget medfødt.
Kjære Anja og Steinar hvis nå dette ikke stemmer så er det åpenbart at jeg trenger hjelp! Dere får herved utfordringen;-)

Så var det ditt spørsmål Steinar. Gitt at jeg har forstått det rett. Betyr det at jeg som elev må ta konsekvens av egen læring. Det tror jeg fungerer fint i en lærling situasjon. Der blir du vist hvordan ting gjøres. Når jeg nå går på skole og det er masse teori, må jeg vises eller fortelles med enkle begreper, og ikke med mange fine ord som flyver over hodet på meg, hva betydningen av disse forskjellige teoriene er. Jeg må ha utenforstående hjelp til å skjønne alle disse fine ordene som blir brukt. Og slik jeg ser det, jeg går på skole for å lære og der er det fagfolk som vet hva de snakker om og det skal så overføres til meg. Skulle jeg lært alt selv kunne jeg like gjerne sittet hjemme.

Steinar sa...

hei, hei!

Ja, denne kommentaren var noe annet, her er dine ord og du viser at skjemaene dine er i utvikling! Flott! Etter avtale tar vi "overføringsdebatten" en annen gang:-