søndag 30. november 2008

Læringsstiler

Denn uken var det MI-teori og læringstiler vi skulle lære om i pedagogikk. Der er så mye å holde styr på i disse travle mappe innleverings- og eksamenstider, at jeg klarer så vidt å holde hodet over vannet.
Men her er det ingen kjære mor, det er bare å brette opp ermer å få noen ord om læringsstiler nedskrevet i bloggen.
Hva er så læringsstiler? Slik jeg ser det er det måten en tilegner seg kunnskap om emnet en får undervisning i. Og siden vi er forskjellige som individer har vi forskjellige læringsstiler.

En må ikke forveksle læringsstil med læringsstrategi. Læringsstrategi er fremgangsmåten for å bedre læringsprosessen. Mens læringsstil er et personlighetstrekk som forteller noe om individets personlige læringspreferanse
Læringsstiler er forskjellige fra person til person. Noen lærer best ved å høre musikk, andre må ha det helt stille rundt seg. Noen må ha det kalt og andre varmt. Noen lærer best ved å jobbe alene mens andre får mest ut av stoffet ved å jobb i grupper.
Dette kan være en utfordring når en jobber i skolen, alle elever har rett til tilpasset opplæring. Og da må en som lærer ha innsikt og kunskap om den enkelte elev sin læringsstil.

En av de mest kjente teoriene og læringsstiler er Dunn og Dunns læringsstilmodell. Den tar utgangspunkt i fem ulike hoveddimensjoner:
1: miljømessig stimuli, som lys, lyd og temperatur.
2: følelsesmessige stimuli, knyttet til personlighetsegenskaper som,motivasjon,utholdenhat og ansvarsfølelse.
3: sosiologiske faktorer, som det å jobbe for seg selv eller i samarbeid med andre.
4: det fysiolgiske, som handler om døgnrytme, når på dagen en lærer best. Det å røre på seg og behov for mat og drikke. De som foretrekker visuell, auditiv,taktil og kinestetisk stimuli faller også under denne gruppen og den kalles persepsjonspreferanse.(
5: psykologiske læringsprosesser, som er organisering av kunnskapen sett i forhold til hvordan en behandler informasjon en mottar.

Man lærer så lenge man lever.

2 kommentarer:

Steinar sa...

Bra at du fokuserer på forskjellene mellom læringsstil og læringsstrategi. Hvordan ser du for deg at du i klassen kan tilrettelegge for å møte elevers ulike lærinsstiler?

Halgerd sa...

Jeg har noen tanker ang. tilrettelegging for elevene. Først og fremst tror jeg at jeg må bli kjent med hver enkelt elev for å finne ut hvordan eleven best tilegner seg lærdom. Dessuten må jeg har flere "kort" å spille på. Siden vi mennesker er ulike i måten å lære på må jeg kunne vise til flere læringsstiler og forhåpentligvis klare å formidle det så klart for den enkelte, at vedkommende ser hva læringsstil passer best for ham/henne. Men jeg er ikke utlært enda så jeg satser på mange gode tips i årene som kommer:-)